Judit szubjektív

Önjelölt színikritikus

Önjelölt színikritikus

Szegény, szegény Karoline! - Kasimir és Karoline, Centrál Színház, 2019. 03.07.

2019. március 08. - bekejudit

Szeretettel, Nőnapra!

Azzal kezdem in medias res, hogy Bata Éva végre JÓ  volt. Sőt nagyon jó! Tudtam én. Csak eleget kell járjak olyan darabokra, amiben ő játszik. A múltkor is, a Bűn és bűnhődésben már 5 percig jó volt..de most végig...és nagyon..Mondjuk ehhez kellett egy jó rendező is - azt csak ma realizáltam, hogy a darabot Alföldi Róbert (the best ever) rendezte. Egyetlen Tecás megnyilvánulás, hamis hang nem volt. Annyira érdekes, lágy hangszínen beszélt, értettem, imádtam, sajnáltam. A női sors megtestesülése: ha esetleg felmerülne benned, hogy szakítasz a mihaszna pasiddal, mire végiggondolod, már egy másik nő lóg rajta és te le vagy magasról fütyülve.

Egi VIP jegyet vett, az első sorba, ezért kiválóan láttuk a színészek cipőit. Hát nem voltam elragadtatva. A nők közül Karoliné és Mariáé jöhetett volna szóba..a fasziké meg érdekes volt, mert néhányuk (pl. Kasimir és talán Schürzinger is ) kifejezetten makkos cipős karakter volt, mégis mellőzte ezt az olcsó fogást a jelmeztervező. Egyébként is voltak érdekességek a jelmezekben: tuti végkiárusítás lehetett valamelyik Röltex-ben, és a legocsmányabb csillogós, nyomott mintás, gagyi anyagok maradhattak már csak meg, amit diszkontáron el is vitt a tervező. Hányás egy ruhákat is varrt belőle a csajoknak. A faszik jobban jártak: a két "értelmiségi" undorító féreg karakter ( Papp János és Cserna Antal ) egész jól szabott öltönyben páváskodott, elegáns vékony - csíkos anyagból. Kasimir / Stohl András mivel sofőr volt, ezért a 80-as évek buszsofőrjeit megszégyenítő hacukát kapott: barna színű, Wrangler ! bársonynadrág ( nem is tudtam, hogy ilyen még létezik, bár lehet turis cucc volt ) hozzá bordó ing, aminek csak a nyaka látszott ki a V nyakkivágású, diszkréten csillogós, nagymintás, szürke, kötött pulcsiból, ehhez pedig kék, enyhén selyem hatású sofőrkabát classic (ilyet hordanak az elegáns utazási irodás sofőrök a mai napig is, lehet ez valami egyenruha). Borbás Gabi vastag, csillogós harisnyája botrány: én is beleestem már ebbe a csapdába, hogy vettem ilyet, de ez még az 5 cm kerületű lábon sem állhat jól, mert túl vastag az anyaga, külön vicces egy ilyen harisnyát szandiba betürködni....

A díszlet megfejthetetlen (de nyilván most azért mégis megkísérlem megfejteni): a kisszínpad "talaj" része fullra tekerve karácsonyfa izzókkal, melyek néha fehéren, néha színesben világítanak - a színészek, de méginkább a színésznők ezen bukdácsolnak. Bájos látvány a magas sarkokra gabalyodott füzér, azt néztem mikor fog valamelyikük hasra esni, de nem: ez kérem a profizmus. Viszont az égők recsegtek rendesen a talpuk alatt - s én elmerengtem : fizikából azt tanultuk, hogy a sorosra / és ez most nem politikai áthallás / kötött izzók közül ha egy is kiég (eltörik), a többi sem világít, ergo ezek csak párhuzamos kötésű égők lehettek. A "plafon" - azaz a színházi ég - telis tele különböző méretű karácsonyfa díszekkel. 2-3 óriási méretű is van köztük, melyek közül az egyiken, ami leereszthető volt, őrült wrecking ballos  Miley Cyrus-ként Bata Éva is belengte a színt. Na most: 1.) lehet karácsonykor volt a darab bemutatója és azóta fennmaradt a díszítés 2.) a tervező imádja a Karácsonyt 3.) most már valami normális megfejtés is kéne, mmm, talán a csillagokat szimbolizálják...De a földön fekvő füzérek üzenete még mindig kérdéses maradt:.talán a búcsús csili-vili világot hozták be a színpadra..

Na azért a rendezés is elgondolkodtatott pár dolgon: drága Borbás Gabi mit keresett a színpadon, miért énekelt már-már őrült csillogással a szemében, random a cselekményhez illő és oda nem illő dalokat???  De legalább nem volt hamis, mint a hasonló rendezői koncepció alapján, Tatabányán ,anno egy Moliere darabban (asszem az Amphitryon - ban) éneklő színésznő (egyetlen alkalom volt az életemben, amikor komolyan fontolóra vettem, hogy tisztelet ide, vagy oda, a szünetben hazamenekülök, de végül nem). Megint kijött drága Robink enyhe perverziója: naturista jelenetek, a régi vurstlik "legszebb" hagyományait felidéző cirkuszi "ember-szörnyek" felvonultatása történik a színpadon, teljes pompájukban : azaz azoknak a szerencsétlen embereknek, akik valami testi defektussal születtek és csak maguk cirkuszi mutogatásából, állati szinten tartva tudtak létezni. Szabó Simon bél-katéterén és a végtermék kivezető zacsiján (valamint a zacsi mellett a ruhán diszkréten ábrázolt szennyeződésen) konkrétan majdnem behánytam. Megint eszembe jutott, hogy az emberi kegyetlenséget nem nagyon lehet überelni. Ilyen az állatvilágban nem létezhet : simán elpusztul a genetikai mutáns, ha nem életképes. Az ember pedig életben tartja és megalázza. Szuper. A travi pincérnő szerepeltetése pedig teljes talány, csak az alföldis névjegy letételét jelezhette ( talán itt kellett volna gyanút fognom a rendező személyét illetően ), egyébként megfejthetetlen maradt, hogy miért férfi alakítja ezt a női szerepet.

A Zeppelin és a csillagok bámulása központi szerepet kapott a cselekményben, bizony mindannyian egy szebb, boldogabb életről álmodunk. De többnyire pont ott maradunk, ahová születtünk. Szegény, szegény Karoline hiába próbál nagyot váltani a dúsgazdag Rauch-hal - végül pofára esik...csaknem szó szerint is. Marad neki azért a "szabász", aki azért mégis magasabb minőség, mint a sofőr Kasimir ( ha eltekintünk attól az apróságtól, hogy speciel Karoline Kasimirt szereti, csak a tahóságát már egyre nehezebben bírta).

A színészekrűl:

Szabó Simon( Szemes Franz, Kasimir piti bűnöző barátja) biztosan hozza a tahót, amit a Megdönteni...c film óta mindig (nem is írom le az említett film címét, mert már az is vizuális környezetszennyezés, hát még ha a gyatra főszereplő nyafogására gondolok).

Pálfi Kata (Erna, Szemes Franz terrorban tartott nője, aki végül átnyergel Kasimirra) jó, átélt, hiteles (egy vicces dolog van, amit csak a google segítségével állapítottam meg: a darab szerint Erna Kasimirt akarja megdöbbenteni azzal, hogy milyen kiélt lett a nő külseje a kemény élete következtében. A párbeszéd szerint Kasimirt kérdezi Erna: Maga szerint hány éves vagyok? Kasimir próbál udvarias lenni: 42?  Erna válasza : 28!!!  Na most Pálfi Kata a wiki szerint 44 éves.....)

Varju Kálmán (Schürzinger, szabász) szép és finom. A kötött mellénye mondjuk rettenet, de tiszta tekintete, kedvessége szerethetővé teszik a figurát. Én eddig kifejezetten csúnyának láttam a színészt, de most a szemem előtt megszépült és ennek nagyon örültem..

Papp János (milliomos) Cserna Antal (főbíró) gazdag bunkó, ki ha én nem karakter-megformálása pontos. Esznek (fröcsög a kolbász), isznak (fröcsög a sör és a viszki). Előadás előtt mondtam Egonnak, ha leöntenek minket az első sorban megverem: mi a sz.rnak vett ennyire előre jegyet. Konkrétan komoly hátfájással is távoztam...egyébként is full kellemetlen volt: nagyon hosszú napom volt, - egész nap továbbképzés, utána a névnapos Tomit szórakoztattam 2 órán keresztül - úgyhogy az utolsó fél órát végigásítoztam, ami azért az első sorban elég primkó dolog volt (bocsi mindenkitől, tök jó volt az előadás, csak a befogadóban, azaz bennem, volt a hiba).

Még egy említésre méltó dolog: Szalay Olimpia táncos/színésznő gyönyörű nő..még szőrösen is...istenem, hogy lehet valakinek ilyen tökéletes alakja...

A végére hagytam Stohlt: semmi különös, a nemzetis Úri muriból és Az ember tragédiájából ismert eccerű karaktert hozza, néha bele is bandzsít, amit vagy humorosnak gondol vagy komolyan gondjai vannak a szemizmaival. Ami viszont kifejezetten bosszantott, hogy elhatároztam, ha már az első sorban ülünk "bravót" kiabálok Bata Évának, de sajna egyedül nem hajolt meg, csak Stohllal. Neki meg nagyon nem bravó most, és ezért Évi bravója is a torkomban maradt.

Most kiélem magam : BRAVÓ BRAVÓ Bata Éva, csak így tovább a lenini úton!!!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://bekejudit.blog.hu/api/trackback/id/tr5614677456

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása