2025.12.20.
A Jászai Mari Színház- Népház Tatabányán az októberi bemutatót követően ma játszotta utoljára a nagyszínpadán Lars von Trier dán rendező és forgatókönyvíró darabját, a Főfőnököt. Én most nagyon csúnya leszek: hála Istennek! Így nem követheti el senki azt a hibát, hogy beüljön erre a darabra a színházba néhány önfeledt óra kacagásra vágyva. Én is ezzel a nemtitkolt céllal ajándékoztam meg kedves sógornőmet, Zsuzsit (ezer bocs és anyamedve - ha a darab stílusában akarok maradni)a jeggyel és persze én is jöttem vele. Minden esetre, ha bármely színház úgy döntene, hogy bemutatja ezt a darabot, úgy "fussatok, bolondok" ala Gyűrűk ura.
Amennyit röviden mondhatok az egészről az annyi, hogy drága Larsunk maradhatott volna a fajsúlyosabb témájú alkotásainál, és nyilván ezt ő is érezte, mivel a színházi ismertető szerint 2006-ban mindenki meglepetésére állt elő ezzel a "könnyűkezű" vígjátékkal és talán többet ezt nem tette meg (eddig). A cselekmény nem túl bonyolult és még akár vicces is lehetne, hiszen sok helyzetkomikumra, félreértések hegyére lenne alkalmas. A story szerint egy kis informatikai cég tulajdonosa, Ravn, nem akarja felvállalni a cégvezetéssel járó a munkavállalókra esetlegesen negatív következménnyel járó döntések súlyát, ezért kitalál egy un. főfőnököt, akinek az utasításaira tud hivatkozni és mégis meg tudja őrizni népszerűségét a kollegái előtt. A probléma csak akkor jön, amikor Ravn elhatározza, hogy értékesíti a céget, kisemmizve annak vezető fejlesztését megvalósító dolgozóit. A cégeladás aláírásához azonban szükségszerűen meg kellene jelennie a "főfőnöknek". Erre a kellemetlen szerepre Ravn felbérel egy színészt, Kristoffert, akinek persze gőze sincs a cég belső viszonyairól, és könnyedén aláírhatná az alkalmazottakra halálos ítéletként ható szerződést. Igen ám, csakhogy Kristoffer csetlései - botlásai közepette megismeri a cég dolgozóit, megszereti őket és mostmár mindent elkövet annak érdekében, hogy ne kelljen aláírnia az inkriminált szerződést. Nem árulok zsákba macskát, hiszen a darab műfajából (munkahelyi komédia) következően nem is lehetne más a végkifejlet, ez végül sikerül is neki. Ravn beismeri, hogy valójában ő mozgatta a szálakat és nagy összeborulásokat követően eláll a cégeladás tervétől.
Én igazából sajnáltam a darab szereplőit játszó színészeket. Nagyon elbánt velük a szerző. Színészi játékra csak egy embernek, a Kristoffert játszó Mikola Gergőnek lett volna lehetősége, neki is 88%ban ripacskodás jutott, pedig tudom, hogy jó színész. Tehetségét meg-megvillanthatta egy-egy jól sikerült lépéskombinációban, mely képzett táncos múltat sejtet. A többiről inkább ne is beszéljünk, nem volt vicces, na. A második felvonás végén, a darab szerinti katarzis bekövetkezésének késleltetésére hivatott hezitálási jelenetben ( mikor Kristoffer azon vívódik, hogy aláírja-e a gonosz szerződést Ravn megbízásának megfelelően) Mikola több mint 5 percen keresztül artikulálatlan hangok kiadásával és megfejthetetlen mozdulatok produkálásával próbálja ezt ábrázolni, melynek célja nyilvánvalóan az lett volna, hogy a közönség megszakadjon a nevetéstől. Én nem mondom, hogy nem volt olyan, aki ezen tudott nevetni ( például a kettővel mellettünk ülő férfi, aki a darab szinte minden egyes szavát hangos nyerítéssel díjazta, szerintem tutira ittas lehetett), de mi a ma oly divatos megfogalmazás szerinti szekunder szégyenérzetet éltük át. Ja, azt még nem említettem, hogy az első sorban ültünk, úgyhogy közvetlenül áradt felénk a darab szellemisége. Végig attól tartottunk, hogy mikor esik egy kellék, vagy egy szereplő az ölünkbe. Attól is féltem, hogy esetleg bármelyik színész lepillant ránk és meglátja az arcunkon a titkolhatatlan nemtetszést és a körön kívül maradást.
A többi szereplőnek igazából nem kellett bonyolultat alakítani: mindenki nagyon " valamilyen " volt. A cég dolgozói közül Urbán-Szabó Fanni naivan szerelmes, Bakonyi Csilla kurvás, Német Klára sikitozós, Dévai Balázs dühös, Maróti Attila kuka, Honti György meg semmilyen volt. ( remélem nem kevertem össze a női karaktereket játszó színészek nevét). A Ravnt alakító Kardos Róbert ravasz, eltökélt de végül mégis szerethető volt. Király Attila egy szavát sem lehetett érteni, mivel szerepe szerint külföldit játszott és tolmács segítségével tudhattuk meg mit is mond. Az egyetlen általam értékelhető poén mégis az ő nevéhez fűződik, amikor is az akasztott macskát talán hanging Cirminek mondta a saját nyelvén. A Kissert, az ügyvédet játszó Dobó Enikőben fedeztem fel némi komikai vonást és árnyaltabb szerepformálási törekvést.
Ja és majd elfelejtettem, az egyes jelenetek között voltak random kivetített feliratok is, amiket az első sorból kicsit problémás volt olvasni és amiket valószínűleg szintén viccesnek szánt a szerző. A feliratok kb. arról szóltak, hogy már nem sokat kell kibírni a nézőnek a boldog befejezésig. Sajnos azonban ez nem tréfa volt, hanem a véres valóság- nagyon vártuk a végét. Igazából ezzel az előadással csak a művirágosok jártak jól: a díszlettervező ugyanis valamely rejtélyes okból az egész játszó teret zöldlevelű futónövénnyel és műfűvel borította be, de ez tulajdonképpen méltó keretet is adott az előadásnak. Kb. ennyi- hogy egy klasszikussal fejezzem be kis írásomat.
Kép forrása: facebook







Egy facebookos Netflixes csoportban ajánlották, mint olyan romantikus filmet, aminek a vége nem happy end. Na szerintem aki ezt írta az tutira elaludt rajta, vagy simán csak nem nézte végig - de ne szaladjunk ennyire előre.